В китното градче Deauville във Франция, през 1963г отваря врати първият магазин на Gabrielle Chanel, поставящ началото на емблематичния бранд Coco Chanel. Тази бутикова история е разказана сто години по-късно, от известния дизайнер Karl Lagerfeld.
Н
а 9ти Май в Сингапур, Chanel представят заедно с колекцията си 2013/2014, филм по случай 100 годишната от отварянето на първият магазин в Deauville, Франция от самата Gabrielle Chanel. Създател на филма е почти легендарния дизайнер и фотограф Karl Lagerfeld, превърнал Chanel последната четвърт на 20ти век в една от най-влиятелните модни къщи в света. Не са един и два случаите, в които кино се създава от човек извън него, но доста рядко със забележителен усет към детайлите и око към естетиката. Това, в комбинация с типичния за бутиковите брандове от най-висок клас, изчистен визуален език, води до филм, който трудно може да се оприличи с относителните стандарти за кино. Този тип филми са наситени с естетически есктремуми, често средата в тях е по-стерилна, отколкото, за да се чувствате комфортно, и същевременно не по нереалистична от който и да е типичен игрален филм. Светът в тях е с единия крак в сюреализма, особено наблюдавайки героите с куртоазията си, натрапчивите маниери и остро изразен аристократичен език на тялото. На фона на тях единствено Кийра Найтли изпъква с непринуденото си и свежо поведение, такова каквото най-би подхождало на съвременния имидж на Chanel.
Всичко това създава неповторима атмосфера, в която реализма на сюжета не е толкова важен, колкото хиперболизираната красота на изтънчената визия на Chanel за утопичния свят, в който китното френско градче Deauville ни води през една приказка, изпълнена с класически образи на елегантните, усмихнати принцове и принцеси, упражняващи един непрекъснат парад на представителното общоприето поведение. Ето този парад е нещото, което вероятно ви кара да изпитвате противоречиви чувства, докато гледате. Хем е идеално, хем нещо не ви човърка, защото е неестествено. Тази особена амбивалентност може би е нарочна, а може би Karl Lagerfeld просто показва неговата визия за идеалния свят. Това никога няма да разберем със сигурност. Трябва да признаем обаче, че Lagerfeld е свършил съвършена работа. Независимо с какви чувства ви остави, помнете, че те са предимно в следствие на противоречията с личния ви вкус, а не защото самия филм не е добър. Той е съвършен. Толкова абсурдно съвършен, колкото абсурден би изглеждал нашият свят ако беше абсолютно перфектен. Once Upon A Time. Филмът от един дизайнер за първите стъпки на модната къща, на която се е отдал и в чието развитие е участвал близо 40 години. Респект.