виктория.
Една от най-разтърсващите лични истории за 2014г. тръгва по кината след броени дни, превръщайки се успоредно в повод да се преосмисли начинът, по който българското кино се реализира в условията на прекъсната комуникация между старите и младите поколения. Коя е Виктория, какво ни (по)казва и защо?
В
иктория. Филмът, който сега тръгва по родните кина. Филмът, за който Майя Виткова (режисьор) е посветила 9 години. Филмът, който трогва по особен начин. Е, и филмът, който се оказва в центъра на поредния скандал около филмовите ни дейци, само броени седмици след казуса с Росица Караджова. Ускореното постилане на пътеката до Оскарите без ясни критерии, направи онази услуга на Виктория, която Ватиканът направи на „Шифърът на Леонардо“, след което стана един от най-гледаните филми за годината.
„Разказан в три части и обхващащ няколко десетилетия, „Виктория“ е едновременно интимен и епичен филм, който разказва историята на майка и дъщеря на фона на паралелно разгръщаща се иронично-философска фабула с широк исторически мащаб. Режисьорът Майя Виткова е ярък талант и използва стил на повествование, който е драматично завладяващ, визуално изобретателен и пълен с игриви фигуративни похвати, метафори и ирония. В същото време „Виктория“ разкрива своята емоция и лиричност в нуждата на героите да дават и да получават любов. Като представител на новото поколение източноевропейски режисьори Виткова предлага своя нова, лична перспектива към надеждите и мечтите на поколението си и това на своите родители.“
Това са думи на John Nein, старши селекционер за Sundance festival, на който Victoria за пръв път представя българското пълнометражно кино. Цитирам тези думи, не защото е име в световното кино, а защото достатъчно точно и красиво описва филма, пълнометражен дебют за Майя Виткова.От личната ми перспектива, Виктория е филм, който всеки българин трябва да гледа поне веднъж. Не защото е поредният филм за социализма, а защото е първият филм, който го анализира чрез индивидуалните истории на хората и изследва потискането на определени естествени качества (като например да обичаш). Виктория разкрива дълбоките и невидими психотични ефекти на режима върху човека така добре, че като зрител успях да почувствам странния безплътен, но убедителен, мираж, в който системата е обвивала всички хора. Мираж, скриващ зловещите механизми на режима, чиято мантра „от всекиго според възможностите, на всекиго според нуждите“ е била ефирна илюзия. Това е важно да се знае, защото съм на 22 години и нямам пряк досег със социализма, а се оказва, че и до днес не е приключил общественият дебат „сега или тогава е било по-добре“, което дълго време ме объркваше. Лошото е, че докато този дебат не бъде приключен, една част от младите ще продължават да се объркват, чудейки се да слушат родителите си, връстниците си, бабите си или медиите. А следствието от тази мъгла е апатични, неинтересуващи се от държавата си поколения. Следствието от последното пък от своя страна дава възможност из артериите на държавата да се застояват твърде дълго представители на по-старите поколения, чиято преценка с времето губи връзка с реалността. За някои сектори това е естествено явление, случващо се и в други държави, но в секторите, пряко свързани с технологичния прогрес, това е опасно, защото в средносрочен план води до забавяне на целия сектор. В дългосрочен план - до задушаване, тъй като следващите поколения вече не виждат възможности за качествено развитие, които мотивират хората да работят едно или друго в условията на демокрация. Това води до отлив на хора, желаещи да се развиват в тази сфера, отлив на капитали, липса на цялостен бизнес прогрес, тежка корупция. Крайният резултат от това е очевидно неуспешното популяризиране на българските филми по световните сцени. За щастие, дебата за бъдещето на българското кино вече започва и тепърва ще се търсят нови решения. Ние ще участваме активно в този дебат, затова и правим изключението да се изказваме за пълнометражно кино.
Виктория, съвместна продукция между Viktoria Films (България) и Mandragora Films (Румъния).
www.viktoriathefilm.com
Можете да гледате филма между 19 - 25 Септември в Дом на киното.
19.09.2014 19:00
20.09.2014 19:00
21.09.2014 19:00
22.09.2014 21:00
23.09.2014 21:00
24.09.2014 16:30
25.09.2014 16:30