Curfew Curfew е спечелил Оскар през 2012г
РЕЖИСЬОР И СЦЕНАРИСТ SHAWN CHRISTENSEN  •  КИНЕМАТОГРАФИСТ DANIEL KATZ
САЩ / 2013 / 19'
Телефон. Стар и червен. Символ. Добре започва. Кръв, пороци, вода, човек, ножче, звънящ телефон и зов за подкрепа. Кой ли е? Възможно ли е да е човек, заради когото героя да преосмисли решението си и да се откаже от самоубийството? Oscar winner 2013! Curfew.
C urfew… Филм, който ще се помни дълго. Не мисля, че е нужно да изреждам разнообразните думи за изразяване на превъзходство. Всеки от вас го е възприема по свой начин. У мен лично успя да предизвика едно особено ниво на чувствителност. Такова, каквото много малко истории успяват да достигнат. Висока степен на емпатия.
 
Да започнеш филма си от самото начало с The Flower Duet на Leo Debiles е много висока заявка. Тази хармонична, изтънчена и високо амплитудна опера директно навлиза в емоционалното поле на зрителя и неусетно, но приятно променя начина, по който оттук нататък ще възприемаме историята. А тя започва ударно, в може би най-сакралния момент за човека с една единствена мисъл. Тази за края на собствения му живот.
 
Телефон. Стар и червен. Символ. Добре започва. Кръв, пороци, вода, човек, ножче, звънящ телефон и зов за подкрепа. Толкова много неща в толкова малко време, наситено с изразителен и изчистен кино език, който по перфектен начин допълва и подсилва всичко човешко – скрито и явно във всеки кадър. В последствие ще откриете, че кино езика е на ниво, което ви предава по ужасно находчив визуален начин мислите на героя без да се налага да изрича всичко, за да го разберете. Това показва страхотна работа между актьорите и режисьора. Освен това не може да се каже, че визуализирането на историята впечатлява с красиви кадри. За разлика от други филми, в Curfew снимането е перфектно, но и така обмислено, че изобщо да не привлича внимание върху себе си... Тази малка подробност е важна, защото така вниманието ви се насочва изцяло върху случващото се, а не върху визията му, а и показва страхотна увереност в силата на историята и начина, по който се разказва. Кино на високо ниво.
 
В човешки план Curfew е трогателен, но не с драматизма си, ами с чувството за перспектива, което дава. Светла, интересна и красива перспектива. Перспективата на протагониста да се доближи и да опознае една малка дама, пред която е цялото време на света. Племенницата му. Curfew изразява силата на чистата душа, необременена от тежестите на миналото, заради които хората често разделят житейските си пътеки, може би защото забравят, че са човеци преди всичко. Основата е една. Любов.
 
Всичко това в тази си съвкупност пробива и достига символичния връх в световното кино – годишните награди на Американската филмова академия, познати като красивите, златни Оскари. Заради спецификите в световната кино индустрия, така се случва, че награждаването на имената от пълнометражното кино е световно предавано събитие, а за имената от късометражното, добре че има IMDb и тук таме някой световни новинарски сайтове, чиито журналисти следят какво се случва и извън светлините на прожекторите и медиите. Кофти, но светът е такъв, какъвто е. Щастлив съм, че все пак този филм е спечелил Оскар. Заслужава го. Поклон пред Shawn Christensen, който освен режисьор играе и главната роля, пред екипа му за страхотната работа и пред Fatima Ptacek, която може би скоро щe е това, което беше Natalie Portman в Leon. Ако Холивуд разочарова последните години с предвидимите си и fx over story филми в дългото кино, то късометражното е в същински разцвет. Curfew!
SUBSCRIBE
АКО ТИ ХАРЕСВА Curfew, ПРЕПОРЪЧВАМЕ ТИ ДА ГЛЕДАШ И...
La Migala
Един мъж, преживяващ своята лична драма, страда от арахнофобия. Дали за да преодолее този труден момент, или просто така, решава да си купи отровен паяк и да го пусне на свобода в дома си. Въздействащ, изтънчен трилър на Jaime Dezcallar, от който ще настръхнете.
JAIME DEZCALLAR / Испания / 2013 ИГРАЛНО КИНО / ФИЛОСОФСКИ
АВТОР Юлиян Спасов
comments powered by Disqus
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+