Брилянтна анимация, която ще ни потопи в един алтернативен разказ за изобретяването на първата камера. Режисьорът Tomasz Baginski ни е подготвил история, която ще ни очарова с красиви рисунки и ще ни докосне с емоционалния си заряд.
В
изуално, филмът е от най-висока класа. От първият до последният кадър говорим за прекрасна анимация и полет на въображението – плавно движение на камерата, спускаща се над едно градче, открива историята в стил “Имало едно време…”. Оттам нататък сме подканени да се наслаждаваме на едни наистина красиви картинки в приказен стил и меки цветове.
Режисурата е отлична, комбинираща точната доза от близки кадри и напълно освободено движение на камерата. За онези от вас, които се интересуват от компютърни игри ще бъде интересно да разберат, че именно режисьорът Tomasz Bagiński е този, който стои и зад емблематичните интрота и синематики на The Witcher, The Witcher 2: Assassins of Kings и Cyberpunk 2077. Динамичния полет на камерата в комбинация с отлично подбрана и ефектна музика са негов специалитет, който откриваме реализиран със същата сила и тук – в The Kinematograph.
Филмът е номиниран за Златен Лъв на фестивала във Венеция, но като цяло международно не се радва на особен успех и като че ли причината за това можем да открием в самата история.
Идеята, че всяка исторя добива по-дълбока перспектива, когато намесиш смъртта на някой от героите, си я знаем от отдавна. В този смисъл The Kinematograph не сияе с дълбочина и по-скоро ни сервира една формула, според която от нас се очаква да реагираме по определен начин на подадени тонове. Драмата е вкарана някак насила и зрителят неизменно усеща празнините в сюжета – главната героиня подкашля леко, но плюе кръв; в един момент е на крака и после изведнъж без никакъв преход на легло просто си отива от туберколоза; кинематографът още от самото начало е осъзнат и назован като “най-великото изобретение на века”, но противно на всякаква логика е държан непоказан дори и в една работеща версия…
Въпреки това, като цяло филмът е удоволствие да се гледа и макар че нещо не му достига, за да бъде “преживян” – щом историята е подкрепена от
такава качествена доза професионализъм, резултатът абсолютно си струва да се види.