Яна
РЕЖИСЬОР БОРИС НИКОЛОВ  •  ПРОДУЦЕНТ PRAGUE FILM SCHOOL
България / 2012 / 12'
Историята започва в един апартамент в един гигантски блок някъде из крайните квартали на Прага. Там и свършва, докато болката и нещастието се пропиват в стените. Основният герой е жена. Казва се Яна. Филмът е агония.
П опадайки случайно на този филм в интернет, първосигналната ми реакция беше „хмм... жена, тегав поглед, май е бита, 12 минути, българин вероятно минал през тежката механика на НАТФИЗ“... независимо от тази ми реакция, гледам всеки български филм с внимание, защото ми е интересно, но си признавам, че съм малко резервиран, когато реша да гледам такъв ф, защото често оставам изпълнен с тежки емоции след края на филма. Яна също е тежък филм, но по особен начин, тази тежест не се усеща толкова, защото историята внася и лек трилър елемент. Трилъра е характерен с това, че колкото повече присъства в една история, толкова повече се подтиска драматичния ефект, в следствие на който филмът ви става тежък. Всъщност, на вас ви става все по-интересно да стигнете докрая.
 
Тази интересна разлика между този филм и една немалка част от българските късометражни филми вероятно не е случайна, защото Борис Николов е завършил също НАТФИЗ, но след това е учил и в филмовото училище в Прага. Макар че проблематиката на ежедневието в България не се различава особено от тази в страните от Източна и Централна Европа (донякъде), всъщност атмосферата хем е до болка позната с битовизма си, хем кино езика някакси лъха на западно европейско кино. Този микс определено ми привлече вниманието още от самото начало на филма с представянето на квартала и в последствие концентрирането му върху отделния индивид. Този преход от общество към личност е е много добре премерен и естетически издържан.
 
Яна! Историята, която вече ни е докоснала по онези душевни струни, опънати от познатото и ширещо се из България, нещастие, превърнало се в епидемия ако слушаме медиите, започва направо без излишни кадри. Тя (Яна, изиграна страхотно от Виктория Хуберова) не живее спокойно. Тя не е щастлива. Тя изпитва постоянно болка. Периодично тя изпада в нервни изблици. Тя е деструктивна. Тя е нещастна. Тя е бита. От мъжа си – от човека, с когото се предполага, че трябва да е щастлива, този, който трябва да я закриля, този, с когото ще се развива, този, с когото ще се обичат, този, с когото ще е спокойна. Уви... животът понякога е суров.
 
Повече няма да разсъждавам върху сюжета и поведението на Яна, защото моето лично виждане е, че хората водят такъв живот, какъвто си направят и не могат да винят никого за това. Всичко е въпрос на воля и недопускане на страха да превземе съзнанието. В глобален мащаб обаче тези тъжни истории са много. Борис е успял много изчистено, естетично и същевременно леко грубовато с нотки на неореализъм да ни разкаже историята на Яна по начин, който прави този филми мой личен фаворит, независимо, че тъжните истории не са ми любими. 
SUBSCRIBE
АВТОР Юлиян Спасов
comments powered by Disqus
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+