The Exit Room
РЕЖИСЬОР TODD WISEMAN  •  ПРОДУЦЕНТ ARIEL ELIA
СЦЕНАРИСТ TODD WISEMAN
САЩ / 2013 / 10'
В близкото бъдеще заловеният от правителството на САЩ журналист е изправен пред екзекуция. Минути преди изпълнението й, той прави отчаян опит за бягство... The Exit Room е мрачна дистопия, която поставя интересни въпроси за съвремието ни.
Ф утуристична антиутопия и късометражно кино - когато са направени като хората – са рецепта за висока топка в изкуството. Такъв е случаят  с фантастичната късометражна лента “The Exit Room” на режисьора Тод Уайсман (Todd Wiseman), която обра къде-що има награди през 2013г.
 
Сюжетът е  модерен преразказ на "A Dead Man’s Dream” (“Мечтата на мъртвеца”), написан преди 124 години от Амброуз Биърс (американски сатирик и майстор на късия разказ). Историята е фокусирана върху съдбата на обречен да умре войник по време на гражданската война в САЩ (най-кървавата война в историята на Щатите). През 1964 година френският кинематографист Роберто Енрико създава къс фантастичен филм по въпросния разказ и печели награда в Кан, а по-късно същият филм бива включен и като епизод на телевизионния сериал "Зоната на Здрача”.
 
“The Exit Room” е история за мрачното и несигурно бъдеще на САЩ. Годината е 2021 и в Щатите тлее гражданска война (режисьорската интерпретация остава вярна на разказа на Амброуз Биърс, макар и това да е с изразните средства на фантастиката). Журналистът Джоузеф Майкъл е затворник на правителството и му предстои да бъде екзекутиран. Минути преди смъртта да настъпи, той прави отчаян опит за бягство, за да се завърне при семейството си...
 
 „The Exit Room” блести с добър сценарий и режисьорски решения. Например, в сценария почти отсъства диалог. Разбираме, че това е гражданска война и че годината е 2021 само гледайки кадрите, без това да ни се поднася като информация наготово. Филмът разчита на звуци и единствените реплики, които зрителят ще чуе са части от журналистически разследвания в началото. Авторите на филма (снимачният екип Hayden 5 – бутиково студио за кино от Ню Йорк) умело показват, вместо да разказват.
 
Конфликтът, изграден от режисьора Тод Уайсман, не отстъпва по нищо на оригиналния разказ, както и на който да е епизод от класическия сериал "Зоната на Здрача”, дори ги надминава, благодарение на модерния си прочит и високо технологична база, с която разполагат авторите – лентата е заснета с една от най-модерните камери Ari Alexa (с такива камери например е сниман "Игра на Тронове”).
 
Темата на основния конфликт е изключително кохерентна и улавя духа на времето. Това е и основният белег на фантастичното кино (по-често на антиутопията) - да се занимава с проблемите на десетилетието. През 50-те години фантастиката е алегория на Студената война ("Война на Световете" и др.), 60-те темата е за пътуването в космоса и кацането на луната ("Една Одисея в 2001")  и т.н. Последните години основната тема е за тероризма, която може да бъде  забелязана дори в холивудски блокбъстъри като "Черният Рицар” и "Стар Трек: Пропадане в Мрака”.
 
Неслучайно протагонистът в "The Exit Room” e журналист и неслучайно той е жертва на екзекуция – макар и осъден от собственото си правителство, а не от терористи. Това може да бъде прочетено като директна препратка към световния проблем с тероризма и честата практика да бъдат екзекутирани журналисти. Жертвата е разследващ журналист – подтиснати са вестителите на истината, тези които ни отварят очите за зверствата на отделни групировки или правителствени институции.
 
Редно е и да споменем добрата актьорска игра на Christopher Abbot, който е в главната роля. Той не е известен актьор, играл е в късометражни ленти, а най-големят му скок в кариерата е епизодична роля в “Criminal Minds”. Актьорът превзема вниманието на зрителя, като успява да внуши усещането за безнадеждност, страх и отчаяние. Благодарение на великолепната му натуралистична игра, зрителят има възможност да усети различните аспекти на това да бъдеш гонен и преследван.
 
“The Exit Room” е доказателство за това, че стойностни фантастични филми могат да бъдат заснети с малко средства и най-вече с желание. Зрителят се наслаждава на лимитиран, но за сметка на това носещ ударен обрат, наратив и към това може да се добави качествено заснемане с добър пейсинг между сцените и читав монтаж.
SUBSCRIBE
АВТОР Васил Мирчев
comments powered by Disqus
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+