Two Friends
РЕЖИСЬОР Paw Charlie Ravn  •  ПРОДУЦЕНТ Jacob Jarek
СЦЕНАРИСТ Anna Bro Paw Charlie Ravn Rasmus Berggreen
Дания / 2010 / 8'
Вселенският гняв се е стоварил върху човечеството и всички жени и деца са загинали, покосени от болест. Един филм, в който постапокалиптичното прелива в предмитологично, краят в начало, ин в ян.
С лучайности няма – има само неща, за които не знаем защо точно са се случили. Името на момчето-момиче – Джонас – има поне две възможни обяснения. Първото би се харесало на онази част от аудиторията с интереси в езотериката и квантовата физика, тъй като би означавало, че без да го осъзнават, сценаристите са трептяли на съответната честота, „привлекли са” подходящо за героинята си наименование. Второто е по-простото и очевидно – че  – като мен – са се разровили из книжните или виртуални речници, където срещу „Джонас” пише „гълъб”.
                  
За пръв път във филма гълъби се появяват малко преди да стане ясно, че спътникът на Албърт всъщност е спътница. В месопотамския епос за Гилгамеш и в (по всяка вероятност) черпещия от него вдъхновение библейски разказ за Ной, гълъбът бива пуснат от ковчега при достигането на сушата след края на потопа. В „To Venner” трите излитащи гълъба са предвестници на новото начало, което Джонас въплъщава.
 
Единството на име, символ и история се подсилва от обитаваното от децата пространство. То, като че, е храм на богинята-майка. Изображението ѝ се появява поне веднъж – със силно изразени детеродни белези, застанала под – да речем – корените на Световното дърво. Джонас и етимологично-зооморфните ѝ провявления – гълъбите – са нейни проекции. Сирийската Атаргатис, финикийската Астарта и гръцката Афродита са част от езическите богини на Античността, които са били съпътствани или символизирани от гълъба.
 
Именно завръщането на богинята майка ще възвести завъртането на колелото и преминаването от край към начало. Постапокалипсисът ще отстъпи, за да бъде почти забравен или превърнат в мит от потомците на Джонас и Албърт. Затова спокойно можем да кажем, че „To Venner” е един филм за Жената и нейното значение за живота.
 
Без нея мъжете изгубват човешкия си облик. Очите им – без ириси и зеници – са престанали да им служат. Закърняването на зрението – като при къртиците – идва да покаже, че основната причина да имаме очи е тъкмо тази: да се наслаждаваме на красотата. В случая – женската. Лишени от възможността да обичат, те престават да бъдат хора.
 
Шамарът, който Албърт отнася, е първият подобен от поне десетилетие. Той не осъзнава веднага каква привилегия всъщност му е оказана: да се превърне в родоначалник на новото човечество. Светлината, излизаща от ковчега, отблъсква изродените мъже. А неин източник е невинната детска целувка по бузата, символ на чистата любов. Пространството, отредено на мъртвите – ковчега, земята, пръстта, корените – е в същото време утроба за бъдещия живот. „To Venner” спокойно може да бъде определен като един съвременен мит за сътворението, заявяващ, че колелото на живота се върти от любовта.
SUBSCRIBE
АВТОР Ивайло Дончев
comments powered by Disqus
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+