Viral? Думичката на 21 век. Вълшебство или статистика?
С превръщането на видеото в основен способ за обмен на информация в интернет, все повече хора, били те професионалисти или любители, се насочват към създаването на кратки клипове, които да разпространяват в мрежата. Естествената цел на всеки е, това, което е направил да стигне до колкото се може повече хора. Има ли закономерност или е чиста случайност viral-изирането на един къс филм?
П
оради стечение на обстоятелства или ирония на съдбата, късометражните филми далеч не са най-успешния тип съдържание в големите видео платформи като YouTube и Vimeo, а и в мрежата изобщо. Много повече интерес привличат музикалните клипове, влоговете (видео блоговете), пародиите, рекламите, видеа с бебета и домашни любимци, пребиващи се хора и всякакъв род простотии. Вероятно телевизията е изиграла ключова роля в установяването на този общ вкус към не особено качествено видео съдържание. Все пак, въпреки тъжните констатации, които можем да направим по отношение на профила на средностатистическия зрител в тубата, има и някои успешни примери за късометражни филми, които са успели да съберат значителен брой гледания. Те са несъпоставими с над милиардните рекорди на разни подскачащи корейци, чийто голям номер за успех е потресаващия кич, но според някои по-стари разбирания, всичко с над един милион гледания, може да мине за viral.
The Black Hole / реж. DIAMONG DOGS 15 милиона гледания / YouTube
В този трилър имаме всички необходими елементи на успешен шорт. Кратка продължителност – под 3 минути, много семпла история, която се развива на едно единствено място, само с един герой, неочакван финал и най-важното, силна идея, която достига до всеки. Възможно е за голямата му гледаемост да има заслуга и канала, където е качен – Future Shorts – абсолютен хегемон по отношение на късото кино в Тубата – канал, който съществува от зората на YouTube и с качествените си филми и събитията, които организират по цял свят се е превърнал в запазена марка.
Доста често за успеха на клиповете в мрежата, сериозна роля играе канала, в който се качват.
Има немалко примери за това, но особено характерен е с филма House Wife с близо 24 милиона гледания. Непретенциозния в техническо отношение филм, ни показва ежедневието на една скучаеща домакиня. Филма на практика няма какъвто и да било драматургичен обрат, нито отличителен визуален стил, но благодарение на канала Pocket Films – специализиран в разпространението на индийско късометражно кино и необятността на техния пазар, е отчел този значителен (като за къс филм) успех.
Подобен е случая и с един от най-старите канали за анимационно кино aniBOOM. Те разпространяват изключително и само анимационни филми, като преобладават студентските работи. Без да е най-добрата анимация, която сме гледали, The Piano – кратко музикално филмче с музиката на Ян Тирсен, която оригинално е от саундтрака на Амели Пулен и един общо взето сантиментален и умилителен сюжет, успява да събере над 24 милиона гледания.
Едва 4 милиона гледания, което пак хич не е малко, има един значително по-стойностен филм, който съчетава по уникален начин класическа анимация и прекрасна хореография уловена чрез motion capture техника: Thought of You.
Thought of You / реж. RYAN WOODWARD 4 милиона гледания / YouTube
Филма е пак около две минути и може да се определи като музикален, но в случая водещ е танца.
Едноминутната анимация на базираните в Лондон Birdbox Studio Wildebeest е събрала вече близо 10 милиона гледания. Самото студио се занимава основно с реклама и късометражните им филмчета, които разпространяват през канала си в тубата, са по-скоро за престиж. Очевидно имат усет към кратките форми и нещата им, са изпълнени съвършено и по отношение на техническа реализация и по отношение на сюжета.
Друг британец с псевдоним cyriak, който е freelance аниматор и музикант, постига значителен успех с реализираните изцяло на Photoshop филмчета. Най-популярното му видео cows & cows & cows има повече от 25 милиона гледания. Стилът му определено е доста алтернативен, филмчетата му са тотално експериментални и сам пише музиката за тях.
Кратката форма, докарана до абсолютна крайност, понякога дава много интересен резултат. Такъв е случая с канала на 5secondfilms. Както личи от името им, те правят филми с
продължителност 5 секунди, по 5 всяка седмица. Най-успешния от тях е Late For Work с близо 6 милиона гледания. Самата продължителност в случая определя и формата на крайния резултат. Тук принципа е, че сред огромното количество филми, все някои ще успее да пробие, какъвто е и конкретния случай.
Въпреки общоприетото мнение, че колкото по-кратък е филма, толкова по-лесно се разпространява, имаме пример за 16 минутен и много популярен филм: Validation. Не стига това, а и е черно-бял. Тук успеха се дължи може би преди всичко на позитивното послание. Това е от филмите, които те оставят с много приятно усещане, след като ги гледаш. Съдейки по коментарите под него, на това основно се дължи, че е гледан над 8 милиона пъти.
За наше щастие, има и български филм с много сериозен успех, а именно едноминутния филм на Тома Вашаров Целувката. Това е филм за трагичния финал на една любов. Както често се случва, той е качен от канал, който няма никакви права върху него. Филма печели наградата на Daazo, унгарска платформа за разпространение на късометражно кино, която има свой собствен плеър. Някой явно е свалил филма оттам, след което го е качил в YouTube. Резултата са почти 12 милиона гледания и много противоречиви отзиви.
За жалост няма рецепта за популярност в YouTube. Ето например филм с подобно послание, но съвсем кратък, заснет прекрасно, с изключително симпатични персонажи, умилителен заради децата, с простичка и силна идея има едва 200 хиляди гледания в YouTube. Става дума за School Portrait.
School Portrait / реж. NICK SCOTT 1 400 000 гледания / Vimeo
Факта е, че същия филм е бил гледан около милион и 400 хиляди пъти във Vimeo, но там това се дължи на факта, е е влязал в категорията Staff Picks, което означава, че всеки с акаунт в сайта, е видял филма на стената си.
Впрочем положението при Vimeo не е много по-различно с малката разлика, че е малко по-затворена форма на онлайн общество, съответно има по-солидна връзка между редакторите на сайта и потребителите. Всеки ден по няколко клипа се pick-ват от екипа и както School Portrait, стават viral. Освен това по една или друга причина във Vimeo преобладаващите автори на видео са дизайнери и фотографи, а не кинематографисти и затова късометражното кино и там не е на фокус. Късите филми, които стават популярни обикновено имат много красива визия, може би това е вашия шанс да се отличите там. Търговския вид продава.
За да обобщим: ако искате да чупите viral рекорди, не правете късо кино. Viral клипчета се правят по два начина. Единия е като се разчита на пълната случайност, когато имаш някаква миниатюрна част от промила шанс за успех. Другия начин е с много внимателно планиране, подсигурени предварително канали за комуникация, ангажирани много хора, но и тогава пак роля играе и късмета. Ако все пак искате да правите късо кино, то знайте, че няма рецепта за успех. Или всъщност има: BUYRAL – преди да вземете клипчето на сериознo, имайте предвид, че това е само хитра, пародийна автореклама на една от най-успешните агенции, специализирана във viral маркетинга.
Снимката е заснета от The Internet Map на 12.02.2014. Правата върху нея са на Google Inc.