В този страховит трилър от Испания, майка с две деца навлиза из дебрите на горите край Гребац. За пикник... без да подозират, че тази територия все още е изпълнена с частици от тъмната си история. Една от тях ще бъде настъпена. Picnic е приказка за края и началото...
Н
апоследък мините станаха популярна тема в късометражното кино. След появата на страхотния филм от сърбите –– 8 –– (интересно заглавие... погледнато като символ на безкрайността), който показва раздвижване на късото кино и там, след рекламата, която се заиграва с тънката граница между приемливата реклама и пропагандирането на уж неподходящи идеи у обществото и разбира се стана тотален хит в социалните мрежи, представяме и Picnic от Испания, в който мините отново са повратна точка, прекършвайки грубо стремежа на човека да контролира изцяло съдбата си чрез свободната си воля.
Испания! Както и преди съм отбелязвал, испанците раждат страхотни идеи в късометражното кино, реализират ги качествено. Радвам се, че и този път не само оправдават очакванията, но и с още едно стъпало вдигат летвата нагоре с краят на историята, който определено е доста неочакван и след цялата ситуация, провокираща размисли върху живота, мечтите и смъртта, добавя още една перспектива във филма – силата на човешкото решение, от което произтича бъдещето във всеки един момент.
От гледна точка на кинематографичното изграждане, Picnic също заслужава адмирации. Киноезика, подходящата комбинация между звуци и действие, естетиката, страхотната игра на Sveta Zhukovska и добре обмисленото развитие на сценария, са нужните предпоставки за качествена филмова атмосфера, която с магнетизма си да ви откъсне от реалността и да ви въведе изцяло в света на героите, емоциите и мислите им и то в толкова интимен момент за тях. Освен тези си качества, историята успешно ни предава една ужасно натрапчива мисъл за иронията на съдбата, която предопределя смъртта на майката, но й дава избора кога да се случи. Ако тя беше сама, вероятно филмът щеше да свърши доста по-рано, но фактът, че децата са около нея, напълно отписват възможността да избере да се самоубие като съзнателно си вдигне крака. Въпрос на едно решение.
Впечатляващо е как толкова кратък филм може да засегне едновременно толкова много философски въпроси, обединени чрез ситуация, изпълнена със съспенс на високо ниво и край, който може да ви отнесе главата. Или да бъде ново начало.