Една оригинална кратка анимация, която ни сблъсква с някои съществени проблеми на глобалното общество днес - идиотските консуматорски навици, малоумните разбирания за комуникация и тоталната апатия спрямо тези пороци.
Ще направя една асоциация, която не е особено разбираема на пръв поглед. Този филм изключително много ми напомня на Going Green, който разглеждах преди около месец. Имаме две кратки анимации, които лесносмилаемо и оригинално интерпретират два сериозни проблема на съвременното общество – екологичната недостатъчност в GG, и продуктовия идиотизъм тук.
Имаме едни добре прекарани няколко минути в YouTube, които освен да ни покажат някоя смешна котка или дрифтиращо BMW, са успели и да ни „накарат да се замислим” (ох, леле-мале, КАК ГО МРАЗЯ ТОВА СЛОВОСЪЧЕТАНИЕ!), без да ни натоварват излишно. Защото, разбирате ли, от много по-голямо значение за съвременния зрител от проблематики, символи и послания в един филм, кратък или не, е той да не натоварва. Но това е друга тема. Всъщност не, същата е.
Уважавам изключително много авторите и на двата филма, но накрая всичко опира до това как ще те остави произведението. Със сигурност развеселен, донякъде обогатен, ако си от често-сменящите-телефоните-си хора може би и с леко горчив привкус ... А защо да не турим хубавото клипче и на стената си, та и нашите приятели да се „замислят”. После животът продължава ... След това пускаш нещо друго в YouTube или Кинематограф, след това някоя компилация с красиви голове, след това защо не малко голотийка (да не се объркате – никой не осъждам, за това, че гледа голотии; светът е изгубен без проявленията на либидото), и хоп – някоя оригинална реклама, втъкана ей така между другото ... После някой продукт, разходка до магазина, защо не и подписване на някой лизинг, и си сбъднал филма, който така или иначе вече си забравил.
Никой не може да ме убеди, че iDiots ще разруши този идиотски цикъл на властващата потребителска култура, нито че Going Green ще създаде еколози. И двата филма са хубави признаци на инакомислие, но са издържани в симплифицираната, „ненатоварваща” стилистика и правилата на същия онзи „ненатоварващ” потребителски дебилизъм.
Оценявам филма, защото никога не е излишно повтарянето и натякването на чистата малоумщина, която е впрегната във властващата консуматорска идеология днес. Нещо повече – никога няма да ми омръзне извода, че дори да не бъдат пряко репресирани от нищо, хората явно винаги ще се роби на обикновена тъпотия. И ако това е първичното ниво на възприятие, то вторичното и по-дълбокото е, че и самия филм е недостатъчно въздействащ продукт на същата тази среда, която критикува. Той е незапомнящи се няколкоминутна ефектна анимация, най-вече придатък към нечие портфолио. Тук достигаме до най-голямата трагедия на днешния фалш- екологичните, анти-консуматорските, интелигентните и различните послания вече са втъкани и институционализирани в самата система. Те са една фиктивна противотежест, която изпълнява успиваща функция: „Да, аз живея като кретеноидно зомби и съсипвам планетата, но ЗНАМ И РАЗБИРАМ това. ” Всички сякаш знаят и разбират и са приобщени в един безразличен „ненатоварен излишно” колектив на споделената безотговорност. Нещо повече – самите послания за нещо различно вече са продукти!
Затова ще завърша с извода, който направих и при Going Green – творците трябва да бягат от превръщането на идеите за по-добър свят в продукти на сегашния. Те вече не само трябва да демонстрират пороците му, но и да открият нов универсален начин да се борят с тях, защото сегашните са асимилирани и не работят.
Както винаги – извинявам се на всички, които са искали да прочетат повече за CGI подходи, измайсторяване на модели и т.н.
АКО ТИ ХАРЕСВА iDiots, ПРЕПОРЪЧВАМЕ ТИ ДА ГЛЕДАШ И...
Going GreenЕдна анимация, която чрез оригинална идея засяга една от темите, които сякаш засягат всичко и всички - опазването на околната среда. Отделете 5 минути от живота си на нея, замислете се и дано филма събуди нещо повече от това да натиснете бутона like.THIAGO ARANHA / Великобритания / 20103D АНИМАЦИЯ / ЧЕРЕН ХУМОР